10 lutego 2022Przeczytasz w: 4 min.

Jakimi kryteriami kierują się klienci wybierając self storage

Rosnące ceny nieruchomości i kosztów kredytu, przekładają się na coraz mniejsze mieszkania Polaków. To korzystna sytuacja dla właścicieli magazynów self storage. Mniejsze mieszkania wiążą się ze zmniejszoną powierzchnią do przechowywania, a co za tym idzie większym popytem na usługi self storage. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że w obliczu krajowego kryzysu i rosnącej inflacji, wielu konsumentów nie decyduje się na zakup własnego M i wybiera najem nieruchomości.  

Duży popyt na wynajem boksów, to również rosnąca konkurencja na rynku. Według raportu FEDESSA 2021, w Polsce funkcjonuje 58 magazynów self storage. To aż o 67% więcej, niż w 2020 r.!

Jak więc przekonać klientów, by wybrali właśnie nasz magazyn, a nie konkurencji? Odpowiedź jest prosta: oferuj usługi szyte na miarę, czyli dopasowane do potrzeb i preferencji Twoich klientów.

Jakie są jednak te mityczne potrzeby konsumentów? Co sprawia, że klienci wybierają taki, a nie inny magazyn self storage? Mamy kilka wskazówek.

Dobra lokalizacja

Najważniejszym kryterium wyboru magazynu self storage jest dla użytkowników lokalizacja. Ma ona znaczenie przede wszystkim dla klientów indywidualnych, przechowujących rzeczy często używane (rowery, sprzęt sportowy, dokumenty).

Mieszkańcy dużych miast posiadający niewielkie lokale, chcą mieć szybki i wygodny dostęp do swoich boksów. Oczekują też łatwego dojazdu do magazynu i dużego parkingu. Jeżeli grupą docelową Twojego biznesu jest B2C, dobra lokalizacja magazynu zdecydowanie powinna być Twoim priorytetem.

Jeżeli posiadasz magazyn w doskonałej dla klientów lokalizacji, możesz zaproponować wyższe ceny i uzyskać wysoką stopę zwrotu z wynajmu swoich boksów. Jeżeli Twój magazyn jest na uboczu, pomyśl o cenniku, uwzględniającym gorszy dojazd do magazynu.

Wielkość boksów

Chcąc osiągnąć maksymalny zysk z biznesu, powinieneś racjonalnie zaplanować wielkość boksów. Jeżeli skupiasz się na klientach indywidualnych, większość Twoich boksów powinna być mała lub średnia. Jeżeli kierujesz swoje usługi do B2B, niech w Twojej ofercie znajdą się przede wszystkim duże boksy, chętniej wybierane przez klientów biznesowych.

Powinieneś także na bieżąco śledzić rynek i przeglądać raporty z wynajmu i dostosowywać swoją ofertę do wymagań rynku. Widzisz zmniejszającą się liczbę klientów biznesowych i coraz mniejsze obłożenie dużych boksów? Podziel je na mniejsze i wynajmij klientom indywidualnym. Masz magazyn za miastem i mało klientów indywidualnych? Skup się na oferowaniu dużych boksów klientom biznesowym, w atrakcyjnej cenie w przeliczeniu na m2 boksu.

Jak mówi Michał Laszczyk, Project Manager z SilesiaBox, ergonomiczne wykorzystanie dostępnego miejsca jest sposobem na maksymalizację zysków.

Dla inwestora najważniejsze są tzw. tabelki. Jeżeli pojawiają się tam odpowiednie cyfry, to i na twarzy zagości uśmiech. Jednakże, aby ten uśmiech się pojawił, trzeba dobrze zorganizować kilka spraw, takich jak np. ergonomiczne zaplanowanie powierzchni magazynu czy odpowiednie zarządzanie już istniejącym budynkiem. W naszej firmie do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, bo każdy klient ma inne potrzeby. W przypadku nowych lokalizacji, klientom polecam podzielić inwestycję na kilka etapów, dzięki czemu próg wejścia w biznes jest niższy, bo i koszty inwestycji na start są mniejsze. Takie podejście umożliwia również sprawdzenie rynku w danej lokalizacji.” – radzi Michał Laszczyk.

„Pierwsze kroki w biznesie są robione niejako „w ciemno”. Musimy dobrze poznać naszego klienta docelowego. Może w jednej części miasta większe wzięcie będą miały boksy >10m2, a na drugim końcu tej samej miejscowości, lepiej sprawdzą się boksy 1 – 3 m2? Dzieląc inwestycję na etapy, mamy możliwość dostosować nasz magazyn do potrzeb klientów w tym konkretnym miejscu, bazując na naszym doświadczeniu. Jak w każdej dziedzinie życia – najtrudniej jest zacząć, a później jest już z górki.” – dodaje.

Dywersyfikacja obszaru działalności

Dobrym pomysłem może być posiadanie magazynu w kilku lokalizacjach, skierowanych do różnych grup klientów.

Magazyn zlokalizowany bliżej centrum miasta, może oferować mniejsze boksy, przeznaczone do przechowywania często używanych rzeczy. Skorzystają z niego klienci młodzi, mieszkający w mieście, mający niewielkie mieszkania i niezmotoryzowani.

Druga lokalizacja może być za miastem i oferować większe magazyny, dedykowane przede wszystkim klientom biznesowym, np. handlowcom czy inwestorom budowlanym. Cena za m2 boksu powinna być niższa, niż w boksach małych, dedykowanych klientom indywidualnym. Stopa zwrotu z takiego magazynu może być mniejsza w przeliczeniu na m2 magazynu ale zrekompensuje ją stabilny, długoterminowy wynajem.

Trzecia lokalizacja może łączyć dobrą lokalizację i atrakcyjną cenę za m2 boksu i być skierowana do niewielkich start-upów. W takiej lokalizacji warto zaplanować miejsce na salki konferencyjne, stabilne WI-FI, skrzynki pocztowe, a nawet usługi kurierskie.

Wygoda użytkowania

Dzisiejszy świat stawia na rzeczy łatwe, wygodne i niewymagające zbyt wiele wysiłku. Dlatego, chcąc zadowolić klientów, zainwestuj w nowoczesne rozwiązania przyjazne użytkownikom.

W badaniach przeprowadzonych przez Self Storage Association (SSA), najważniejszymi udogodnieniami z punktu widzenia klientów self storage są m.in:

– dostęp do boksów 24/7,

– elektroniczne bramy i zamki,

– elastyczne formy najmu i płatności,

– aplikacje dla użytkowników.

Dlatego, jeżeli prowadzisz self storage korzystając z tradycyjnych kłódek, Twój magazyn jest czynny wyłącznie w ograniczonych godzinach i dodatkowo oferujesz sztywne formy wynajmu i płatności – uważaj, wkrótce możesz stracić swoich klientów.

Przyjrzyj się swojemu biznesowi i zastanów się, co możesz zmienić, by lepiej zaspokajać potrzeby Twoich klientów. Może warto zmienić tradycyjne bramy na bramy z napędem, dodać do swojej oferty elastyczne pakiety najmu lub nowoczesne płatności elektroniczne np. BLIK?

Samoobsługa i wynajem online

Doskonałym sposobem na przyciągnięcie i zatrzymanie klientów, może być również wdrożenie platformy, umożliwiającej samoobsługowy wynajem i zarządzanie boksami całkowicie online. 

Dzięki rozwiązaniu, boksy otwierane są kodem generowanym w aplikacji. Użytkownik wynajmuje, płaci i zarządza najmem z poziomu aplikacji mobilnej, webowej lub w kiosku wolnostojącym. Oszczędność czasu i wygoda korzystania, może stać się Twoim wyróżnikiem spośród konkurencji. 

Takie funkcjonalności umożliwia nasz system Sprytki.pl. Więcej o rozwiązaniu na stronie www.coto.sprytki.pl.

Znajdź swój złoty środek

Słowem podsumowania ‒ sposób na sukces w branży self storage, to oferta idealnie dopasowana do klientów konkretnego magazynu. To co, sprawdza się u innych, niekoniecznie jest najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie. Porządna analiza potrzeb Twoich klientów i otaczającej Cię rzeczywistości biznesowej, pozwoli Ci znaleźć najbardziej korzystny model dla Twojego biznesu, odporny na kryzysy i zmieniające się trendy.

Inne artykuły